Thursday, April 18, 2013

Hall Of Fame Lyrics.

Bismillah.
Assalamualaikum.

Semalam sesi latihan kelab cakap lebat,
our otai ask me, "Mea dengar lagu English tak? ke lagu English ala-ala Westlife?"
Aku jawab, "Mea semua mea dengar. Pop rock, balada, dangdut, heavy metal nasyid not forgotten." dalam hati. heeeee. Hanya siapa yang pernah dengar dan tengok lagu-lagu dalan lappy mea tau sa pendengar lagu acane.
SEMUA LAGU DENGAR. hehehe :)
Jom hayati dan hadam lirik Hall Of Fame.
bukan mahu mengejar FAME.
but.
other.
you will know one day.
insyaAllah., semoga dipermudah :)

"Hall Of Fame"
(feat. Will.I.Am)
Yeah, you can be the greatest
You can be the best
You can be the King Kong banging on your chest

You could beat the world
You could beat the war
You could talk to God, go banging on his door

You can throw your hands up
You can beat the clock (yeah)
You can move a mountain
You can break rocks
You can be a master
Don't wait for luck
Dedicate yourself and you gon' find yourself

Standing in the hall of fame (yeah)
And the world's gonna know your name (yeah)
'Cause you burn with the brightest flame (yeah)
And the world's gonna know your name (yeah)
And you'll be on the walls of the hall of fame

You can go the distance
You can run the mile
You can walk straight through hell with a smile

You could be the hero
You could get the gold
Breaking all the records they thought never could be broke

Yeah, do it for your people
Do it for your pride
How you ever gonna know if you never even try?

Do it for your country
Do it for your name
'Cause there's gonna be a day...

When you're standing in the hall of fame (yeah)
And the world's gonna know your name (yeah)
'Cause you burn with the brightest flame (yeah)
And the world's gonna know your name (yeah)
And you'll be on the walls of the hall of fame

Be a champion, be a champion, be a champion, be a champion
On the walls of the hall of fame

Be students
Be teachers
Be politicians
Be preachers
(Yeah)

Be believers
Be leaders
Be astronauts
Be champions
Be truth seekers

Be students
Be teachers
Be politicians
Be preachers

Be believers
Be leaders
Be astronauts
Be champions

Standing in the hall of fame (yeah, yeah, yeah)
And the world's gonna know your name (yeah, yeah, yeah)
'Cause you burn with the brightest flame (yeah, yeah, yeah)
And the world's gonna know your name (yeah, yeah, yeah)
And you'll be on the walls of the hall of fame

(You can be a champion)
You could be the greatest
(You can be a champion)
You can be the best
(You can be a champion)
You can be the King Kong banging on your chest

(You can be a champion)
You could beat the world
(You can be a champion)
You could beat the war
(You can be a champion)
You could talk to God, go banging on his door

(You can be a champion)
You can throw your hands up
(You can be a champion)
You can beat the clock
(You can be a champion)
You can move a mountain
(You can be a champion)
You can break rocks

(You can be a champion)
You can be a master
(You can be a champion)
Don't wait for luck
(You can be a champion)
Dedicate yourself and you gonna find yourself
(You can be a champion)

Standing in the hall of fame


bersama 
YB Mumtaz, Timbalan DMPP Malaysia :)
sesi foto ini selepas menjadi panel untuk pelancaran Agenda Wanita Malaysia 
di Wisma Sedco, Kota Kinabalu:)

jOM TRY BUAT!

Bismillah dan Assalamualaikum. ini tips dari ayahanda man :)
jom buat! amalkan ok kali kan.


1. Henti bernafas sekejap. - Apabila henti bernafas, otak akan kosong sekejap.

2. Tarik nafas dalam-dalam.

3. Senyum (Lebih elok, senyum pada cermin dan lihat diri senyum).

4. Tanya diri - siapa saya?

5. Tanya diri - mengapa saya di sini?

6. Ingat Allah.

7. Ingat Allah tidak akan membebankan kita dengan apa yang kita tidak mampu.

8. Kuatkan semangat dan belajar sayangkan diri sendiri.

9. Ambil 5 minit setiap langkah, jangan fikir jauh.

10. Terus mara ke depan dengan senyum.

Diharap 10 langkah ini dapat membantu kita menghilangkan stress.

SENYUM.

bersama kakak-kakak Z2H.

They we're daebak!

I LOVE THEM bcos of ALLAH :)

SEKIAN :)

Wednesday, April 17, 2013

Dari Wanita kepada Wanita: MOHON TERASA!

Bismillah.
Assalamualaikum.
InsyaAllah coretan pada kali ini khas saya tujukan kepada wanita, ya saya wanita.
Ini untuk peringatan kita bersama.


"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutup kain kerudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka atau putra saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau para perempuan (sesama Islam) mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan lelaki (tua) yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung." 24:31

Telah termaktub suruhan Allah kepada kita, hambanya untuk menutup aurat. Firman ini ditujukan kepada kita WANITA. spesial kan kita dalam Islam. Allah siap adakan ayat-ayat yang khas untuk kita wanita.

Apa yang mahu ditekankan disini sebenarnya ialah mengenai AURAT!
Terpanggil untuk mencoret mengenai aurat bilamana saya ada melihat seorang pimpinan pelajar yang dia bertudung, cantik orangnya, tapi malangnya mengupload gambar yang tidak enak dipandangan mata saya. Memalukan saya rasa. Bila diri menjadi pemimpin, kesalahan sebesar zarah pun orang akan tengok. Inikan lagi kesalahan besar!

YA! TIDAK MENUTUP AURAT MENGIKUT SYARIAT ADALAH KESALAHAN BESAR KITA!

Ada suara-suara sumbang yang akan cakap;
"Ala, aku ada hak mau tutup aurat atau tidak..."
"Suka hati aku la nak upload gambar bertudung ke tak."
"Bising la sis. aku susahkan hidup ko ke dengan aku tak pakai tudung? Ko ape hal? kubur lain-lain kot!"
"terima kasih atas nasihatnya..tapi saya tak da seruan lagi nak pakai tudung, takut tak ikhlas."

hahahahha. stress.
HAK? menutup aurat mengikut syariat tu WAJIB cik kak. manada aku mau buat bila aku rasa itu hak yang kena aku tunaikan. perkara WAJIB, WAJIB buatla. samada suka atau tidak suka. WAJIB KENA BUAT!

SUKA HATI? bah. dengan kesuka hatian anda itu menjerumuskan diri sendiri ke lembah memalukan diri sendiri. orang yang memuji kecantikanmu tidak berteman dengan mu dengan ikhlas. mereka berteman denganmu kerana apa yang ko ada. teman yang baik ialah mereka yang tidak mengiyakan kesalahan kita. hati-hati pilih teman, kawan!

SUSAHKAN HIDUP? yes kamu menyusahkan hidup orang lain bila tidak menutup aurat. apa ingat ayah, abang, ibu dan sahabat-sahabat tidak terima saham dosa bila tidak menegur or mensihati? tak kesian ka dengan ayah? penat bekerja, mengejar amal, lastlt masuk neraka kerana kita? penat ibu yang mengandungkan kita, tuptup..kita menarik ibu kita untuk sama mendiami dan menerima seksaan di neraka?
nauzubillah. mau cakap pasal kubur lain-lain..apa ingat nanti ko masuk kubur tu boleh sendiri-sendiri ka?
dalam Islam, perlu untuk kita menjaga tepi kain orang. tapi yang sepatutnya. bukan metogeh!

IKHLAS? huh. ikhlas? ini benda subjektif. tiada siapa boleh menggambarkan pada kita bagaimana rupa keikhlasan sebenarnya melainkan kita sendiri merasainya. PAKSA DIRI BUAT! IKHLAS kan datang kemudian. insyaAllah :)

mohon terasa kepada mereka-mereka yang tidak menutup aurat mengikut syariat.
Islam tidak melarang kita berfesyen. boleh jak bha. tapi kita ada batasannya.
Batasan yang menjadikan kita sebaik-baik umat.
nukilan ini terhasil sebab saya sayang kamu. minta maaf atas bahasa yang kurang sopan.



SEKIAN T_T

Sunday, April 14, 2013

Generasi Kemenangan Yang Diimpikan

Assalamualaikum...
ini kali sa mau kongsi tentang apa yang terkandung dalam buku Pemuda Islam yang Dijanjikan terjemahan Al-Ghuraba'.
Yang ditulis oleh Prof.Dr.Yusuf Al Qaradhawi dan kata pengantar oleh Ust. Riduan Mohamad Nor.

Saya tidak tahu harus meminta izin pada siapa untuk berkongsikan benda ni sebab buku nie terbitan Jundi Resources. Jika ada pihak penerbitan yang tidak puas hati dengan perkongsian yang saya buat ini, sila maklumkan. :)



Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.


"Generasi Kemenangan Yang Diimpikan"

Berkata salah seorang sahabatku, dalam keadaan kepeningan memnuhi ruang pemikirannya. Kegusaran menyebabkannya terduduk dan tidak lama selepas itu berdiri. Semenjak dia menyaksikan pembunuhan di Beirut, penyembelihan di Syabra dan Syatila. Di sana sini darah umat Islam ditumpahkan ke bumi tanpa terhitung. Wanita-wanita dan bayi-bayi dan orang-orang tua disembelih tanpa peri kemanusiaan sedikit pun. Dan masyarakat Arab khususunya, dan juga orang Islam secara umumnya, di timur dan juga di barat, menjadi lemah selemah mayat-mayat yang bergelimpangan. Negara-negara maju membuka lembaran tragedi ini, akan tetapi ia tidak mampu menggerakkan orang berhenti, mahupun menghentikan orang yang sedang bergerak sewenanga-wenangnya. Adakah saudara melihatnya? Adakah saudara mendengarnya?

Aku berkata: Tentu sekali. Aku menyaksikannya dan aku juga mendengar. Tragedi ini telah merobekkan hatiku, membakar urat sarafku, tatkala aku melihat kelemahan Arab, kedhaifan para muslimin!

Sebelum ini juga, negara Islam diserang, jauh ke dalam ceruk rumahnya sendiri. Bandar-bandar Islam yang tua telah runtuh menimpa para penduduknya. Masjid-masjid diroboh, orang yang sedang ruku' dan sujud di dalamnya dibunuh. Maruah perempuan-perempuan beriman yang suci dicabul dan dinodai. Namun, kita tidak mendengar atau melihat sedikitpun daripada kaum Arab dan seluruh umat Islam walau satu kalimah, mahupun satu pendirian, yang menyatakan tentangan terhadap puak taghut, atau memberi pertolongan terhadap kaum yang lemah.. Hanyasanya yang ada hanyalah kesepian yang membungkam, persis kawasan kubur yang menggerunkan di malam yang gelap gelita.

Apabila engkau mendengar suara mereka lantang berbunyi, maka itu hanyalah ketika mereka mencela antara satu sama lain. Tatkala engkau melihat mereka pada suatu hari bergerak dengan penuh semangat dan kekuatan, maka itu hanyalah untuk berperang di antara satu sama lain! Mereka ini seolah-olah mahu berada di pihak yang membelakangi sepenuhnya daripada para sahabat Rasul mereka yang mulia, yang mana bersifat;

"Keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaliknya berkasih sayang serta berbelas kasihan sesama sendiri (umat Islam)." Al-Fath:19

Mereka menjadi keras dan tegaas terhadap sesama sendiri, berkasih sayang dengan musuh mereka. Berasa angkuh dan megah di hadapan orang mukmin, sebaliknya lemah di hadapan orang kafir! 
Seolah-olah mereka lebih berminat dengan sifat orang yahudi sebagaimana yang telah disebutkan oleh Allah s.w.t sebelumnya yang bermaksud;

"Permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah kuat. Engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak berakal." Al-Hasyr:14

Berkata sahabatku lagi: Akan tetapi, adakah disana terdapat penghujung bagi zaman yang gelap ini? Adakah malam ini akan berakhir dengan terbitnya fajar? Benarkah akan tiba satu tempoh di mana umat ini mula mengenal matlamatnya, dan kembali mengikut jalannya yang sebenar?
Adakah akan  sampai waktu umat ini mula mengingati jati dirinya sendiri, setelah lama ia melupakannya? Adakah akan muncul satu ketika umat ini menghalau pergi segala kehinaan kekalahan dengan kemegahan kemenangan? 

Bilakah hari-hari ketewasan dan kemunduran yang penuh kegelapan ini akan digantikan dengan satu hari yang cerah, seperti hari Khalid al-Walid di dalam pepernagan Yarmuk, ataupun Saad bin Abi Waqas di dalam peperangan al-Qadisiah, atau Amru bin al-Ash di dalam peperangan Ajnadain, atau Tariq bin Ziad di Andalus, atau Salahuddin al-Ayubi di Hittin, atau Qataz di Ain Jalut, atau sultan Muhammad al-Fateh di Konstantinopel?

Aku berkata kepadanya: Jangan engkau mudah berputus asa wahai sahabtku. Sudah menjadi sunnah (ketentuan) bagi Allah, mendatangkan selepas malam yang paling gelap dengan fajar yang terang benderang. Segelap-gelap dan sehitam-hitam waktu malam adalah beberapa detik sebelum terbitnya fajar. Allah s.w.t telah menjadikan pada makhlukNya satu ketentuan yang tegas, tiada pilihan darinya dan satu sunnah yang tetap, tiada perubahannya. Tidak dapat tidak, kita mesti mengingatinya, dan bertindak terhadapnya dengan kefahaman yang cukup jelas.

Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi.


From Cik Sambal: so? masih tega kah kita berdiam diri? membiarkan Islam dipijak dan dipinggiri? Ayuh bangkit Al-Ghuraba'!

sekian :)

Cerita Pendek dari Ayahanda.

Assalamualaikum...
cerita yang ringkas tapi penuh manfaat.
Jom ambil iktibar!

Alkisah telefon bimbit…

Ketika menghadiri kuliah maghrib, Kak Aini sibuk bermain telefon bimbitnya.

Ustaz Mustafa yang sedang memberikan kuliah sempat memperhatikan gelagat Kak Aini.

“Yang sedang bermain handphone, boleh saya tanya, di mana Quran kamu?” tanya Ustaz Mustafa.

Kak Aini cepat-cepat menyimpan handphonenya dan gelabar mencari buku Qurannya.

Tak jumpa.

Kak Aini melihat ke kiri dan ke kanan tak jumpa.

“Tadi saya ingat saya bawa. Ke saya terlupa tertinggal dalam kereta?” bisik Kak Aini.

Malu, Kak Aini cepat-cepat bangun dan ingin pergi ke keretanya untuk mencari Quran.

Bangun sahaja, buku Quran Kak Aini terjatuh ke lantai. Rupanya buku itu ada di poket. Kak Aini gelabah tadi ketiak Ustaz Mustafa bertanya sehingga terlupa dia masukkan buku Quran kecilnya ke dalam poket semasa mengeluarkan HP tadi.

Ustaz Mustafa tersenyum.

“Zaman sekarang – inilah soalan yang paling mudah dijawab. ‘Di manakah handphone antum?’ – Kita tahu di mana handphone kita kerana ia digunakan untuk menghubungkan kita dengan dunia dan orang-orang, sahabat-sahabat dan keluarga kita.

Sekarang soalan paling susah ialah – ‘Di manakah Quran kamu?’ Setiap orang miliki satu Quran. Quran menghubungkan kita dengan Allah, mengingatkan kita tentang akhirat, dan mereka-mereka yang soleh di akhirat yang kita sepatutnya selalu mengingati. Tapi ramai yang tidak mengingati di mana Quran mereka.

Berilah perhatian lebih kepada Quran sekalian daripada handphone sekalian, ya. Senyum,” kata Ustaz Mustafa sambil meneruskan ucapannya.

Cerita pendek untuk renungan malam ini.

Dah berapa lama tak baca Quran?
Senyum.



Cik Sambal dan Kak Yasmin dalam iklan telepon di Kuching Airport :3

sekian :)

Saturday, April 13, 2013

Wartawan! bukan engineer!

Assalamualaikum dan hye!
Post kali ini saya copy dari bellog lama saya.
Wartawan cita-cita ku.
Tapi Allah menetapkan lain.
Selamat mebaca :)


jika dulu mahu jadi penyampai Buletin Utama
kini mahu jadi penyampai agama.
InsyaAllah.



Post  saya dalam FB pada tengah hari semalam.

Berfikir apa yang mahu dipostkan nhe…

Mendapat ilham…dan terhasil la post di atas.

Yup dulu memang saya mahu menjadi reporter. Antara sebab utama, keluarga cakap saya mulut bising, banyak tanya na….ngam jadi reporter kata mereka.

Lagi saya mahu jadi reporter sebab masuk dalam TV, selalu jak saya bagitahu kawan-kawan, “Nanti kalo aku sudah jadi reporter, aku mesti lambai-lambai kamu dari dalam TV.”reaksi spontan mesti mereka akan ketawa kerana kelucuan…Hmmm memang niat mahu buat lucu dengan kawan-kawan tapi kalo betul saya dapat jadi reporter..memang saya mahu lambai-lambai semua tu. ^^  erk….sangat lucu pemikiran zaman kanak-kanak dulu.

Sebelum habis SPM, kami akan mengisi satu borang UPU untuk ke Universiti, program Diploma tentunya. Saya juga ada mengisi borang ke program matrikulasi. Hanya dua ini saja permohonan yang saya buat. Setelah habis SPM, sahabat-sahabat di sekolah lama sibuk isi SPA. Huh? Apa benda SPA nhe? Saya tak tahu, sebab masa di sekolah dulu Cikgu UBK tak ada roger apa-apa pun tentang SPA.

Setelah beberapa tempoh yang agak lama, dalam dua bulan atau lebih cuti sempena SPM, saya mendapat surat panggilan temu duga untuk kos Media di sebuah IPTA terkemuka la jugak.

Malangnya surat tu telah lewat sampai ke tangan saya. Sudah lebih seminggu tarikh temu duga terakhir. Saya rasa sangat sedih, ini pilihan pertama saya dalam permohonan UPU dulu. Siapa la bha ndak sedih kan..

Setelah berbincang dengan Abg. Kurus, saya tekad untuk ke ibu negeri Sabah sebelah malam untuk ke IPTA cawangan di sana keesokan harinya. Alhamdulillah selamat sampai ke Kota Kinabalu pada 2.00 pagi di sambut oleh Sahabat Pengurniaan Ketenangan ku dan bapanya. Sangat bersalah dan terharu menyusahkan mereka.

Keesokan paginya, belum sempat solat Subuh, dapat ‘simple massage sender’, sms dari seorang sahabat. “Mea, dapat masuk matrik ka?” Agak tersentak saya dibuatnya…saya hampir terlupa, rupanya hari itu keputusan untuk ke matrikulasi keluar. Saya dan sahabat Pengurniaan Ketenangan ku sangat seronok. Bila keputusan yang kami dapat, Alhamdulillah kami lepas untuk ke Matrikulasi.

Fuhh! Terus jadi berbelah bagi saya dibuatnya. Harus terus berusaha kejar Diploma Media itu atau meneruskan sahaja di matrikulasi. Hebatnya penangan sahabat-sahabat, saya membuat keputusan untuk meneruskan perjuangan di matrikulasi bersama sahabat-sahabat.

Pengurniaan Ketenangan ku bagitahu, mungkin bukan rezeki saya di kos Media tersebut.

Alhamdulillah selamat mendaftar di Kolej Matrikulasi Labuan. Setelah penat berorentasi seminggu, pada hari Ahad atau Sabtu, selepas waktu maghrib. Semua sahabat-sahabat yang saya rapat ketika itu mendapat subjek Hayat. Sebenarnya saya dan Pengurniaan Ketenangan ku mendapat subjek Fizikal, tapi Pengurniaan Ketengan ku mahu menjadi Doktor, niatnya sudah tekad, dan dia menukar subjek ke Hayat. Huuuu..tinggal saya seorang berada di Fizikal, terharu sahabat-sahabat yang risau  dengan ketiadaan kawan lain yang turut bersama dalam subjek Fizikal ini. Mereka memberi cadangan untuk saya menukar juga kos, saya menolak. Pertama, saya tidak mahu membuat keputusan mengenai penukaran subjek sebab terikut-ikut oleh sahabat. Mereka memang otak Bio, saya hanya tetap dengan subjek Fizik sebab banyak formula dan kira-kiranya.

Teringat saya selepas itu, bila saya bertanya sahabat-sahabat mahu menjadi apa selepas keluar matrik nanti? Semestinya jawapan mereka mahu mengambil kos Perubatan di peringkat Universiti dan menjadi Doktor InsyaAllah. Ada yang mahu menjadi pakar kosmetik. ^^

Bila soalan yang sama ditujukan kepada saya, mahu jadi apa nanti, saya bagitahu la mereka, “Mahu jadi pembaca berita/reporter.” Mereka tertawa kecil. Saya mula terasa hati, lalu tanpa sedar mengeluarkan air mata. “Salahkah kalo aku mahu jadi pembaca berita?” Rasa bersalah jugak menimbulkan persoalan itu kepada sahabat-sahabat. Mereka merasa bersalah kerana mentertawakan cita-citaku. Ya mungkin mereka pelik, ambil bidang Sains tapi mahunya jadi reporter.

Ya tentu sahaja saya mahu jadi reporter, masuk mendaftar ke program Matrikulasi merupakan peluang yang mesti saya grab! Sebab mudah untuk masuk ke Universiti dan cepat setahun.

Setelah hampir dengan PSPM semester 1, lagi dibebani masalah air di kolej. Saya bertekad untuk mengisi semula borang permohonan UPU buat kali  kedua. Permohonan yang kedua kos yang sama, kos Media.

Hanya tinggal satu kertas lagi bagi kami selesai menghadapi PSPM 1 di matrik. Dua hari sebelumnya, saya mendapat panggilan daripada IPTA tersebut dan mereka memberitahu bahawa saya dapat permohonan kos Media itu. Ini kali keduanya. Tapi memerlukan sesi temu duga. Dan sesi temu duga itu sewaktu kertas terakhir PSPM 1.

Sedih tidak terkata, saya merasa ini adalah peluang saya untuk mencapai cita-cita itu. Lagi Pengurniaan Ketengan ku memberitahu, “Mungkin ini bukan rezeki mu Mea.” Ya…semua yang tahu akan hal ini juga sependapat dengan Pengurniaan Ketenangan ku.

Setelah peristiwa tersebut, saya mula pasang tekad dan mengubati hati. “Bukan rezeki ku untuk jadi seorang wartawan, mungkin Allah sediakan satu kerjaya yang lebih baik untukku.” Mulai dari itu, saya mula menanam minat dengan bidang Kejuruteraan kerana subjek Fizikal yang kami belajar di matrik sangan dekat dengan Kejuruteraan.

Sebelum menghabiskan pengajian di peringkat matrikulasi, seperti biasa kami akan membuat permohonan, isi borang UPU fasa pertama. Pilihan pertama saya, Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekatronik Dengan Kepujian.

Sejujurnya, saya memilih kos ini bukan atas dasar tahu melainkan inilah cara yang paling selamat untuk saya meneruskan pengajian ke menara gading. Memandangkan pointer yang tidak seberapa, takut untuk mencuba nasib di universiti-universiti terkemuka seperti UIAM, UM, UKM, UPM dan USM. Saya memilih untuk memilih kos Mekatronik di UteM sebab, kos Mekatronik sedap bunyinya dan UteM IPTA baru yang dinaiktaraf sebagai Universiti kerajaan. Di mana pasti sahaja UteM kekurangan peajar dan sistem pointer tidak diambil kira sangat. Lagipula saya meyakinkan diri, kos mekatronik ini boleh dibelajar. Saya yakin inilah rezeki Allah untuk saya.

Sememangnya sukar, bila mana kita membuat sesuatu yang tidak kita tahu dan tiada minat dengannya. Padahal dulu ada bagitahu pada diri, tidak mahu jadi JURUTERA sebab banyak menggunakan mesin-mesin. Setelah pengamatan saya terhadap kakak yang mengambil Diploma Elektrik dulu.

Saya meneruskan jugak dengan pengajian di UteM dalam kos mekatronik tersebut. Akibat perbuatan sendiri, saya tidak fokus dalam akademik dan ada pendapat yang saya memang sukar mahu telan tapi ya inilah hakikat, “ko nhe kena kejutan budaya di uni nhe..semua aktiviti pun mahu ikut. Akademik terabai!

InsyaAllah semua ini akan ditebus semula dengan peluang yang kedua ini. Mohon doa semuanya. Dan sekarang, saya bersyukur. Alhamdulillah, walau saya tidak mengambil bidang Media, tapi saya masih boleh belajar tentang media. Akhir-akhir nhe, saya dah terjebak dengan penerbitan dan publisiti. Sedikit medianya situ…

Kesimpulannya, ANDA SIMPULKAN ^^
cik Sambal tengah sibuk mengkayuh sampan :p



sekian :)

Lirik Berani kerana Benar.

Assalamualaikum and hye!
Today jom kite nyanyi! :p


Bagai pasak gunung bumi terbentang
Tidak goyah walau dilanda angin kencang
Kerana ianya bagaikan kebenaran dan kemestian
Bagai deras sungai setelah hujan
Tak putus walau dibelah seribu pedang
Mengalir bagaikan ianya kepastian
Tak kan terhalang
Berani kerana aku benar
Tiada apa harus ku takutkan
Ku berdiri teguh

Bagai deras sungai setelah hujan
Tak putus walau dibelah seribu pedang
Mengalir bagaikan ianya kepastian
Tak kan terhalang
Berani kerana ku benar
Tiada apa harus ku ragukan
Ku berdiri teguh
Tiada apa harus ku ragukan
Berani kerana aku benar
Kerana aku benar
Aku berani kerana ku benar
Tiada apa harus ku takutkan
Ku berdiri teguh (kerana aku benar)
Berani kerana benar
Tiada apa harus ku takutkan
Ku berdiri teguh
Aku berani kerana aku benar (kerana aku benar)
Tiada apa harus ku ragukan
Ku berdiri teguh
Berani kerana aku benar
sekian :)

Monday, April 8, 2013

AKU PERLU BERANI!

Bismillah.
Assalamualaikum.


Aku perlu berani.
Kerna letih ku melihat ketidak adilan.

Aku perlu berani.
Kerna lelah ku melihat bermcam-macam fitnah dilemparkan.

Aku perlu berani.
Kerana aku yakin benar dengan apa yang aku perjuangkan.

Aku perlu berani.
Kerna aku tidak takut dengan mereka yang menekan.

Aku perlu berani.
Kerna tiada siapa yang berani?
takut? pengecut?

Aku perlu berani.
Supaya aku boleh membantu dalam mengakkan kalimah Allah.

Aku perlu berani.
Supaya teman-temanku tidak lagi lena dibuai lalai dengan kenikmatan.

Aku perlu berani.
Kerna aku sudah berjual beli dengan TUHAN.


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. mereka berperang di jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh.
 (Itu telah menjadi) janji yang benar dpd Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? 

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar." [9 : 111]





Friday, April 5, 2013

Pesan ayahanda Man.

Bismillah. Assalamualaikum.
Semenjak 1 April 2013 sehingga lah 4 April 2013.
ADA CERITA MENARIK YANG BOLEH DIKONGSIKAN BERSAMA.
tapi bukan hari ini. InsyaAllah lain kali.

Jom baca, telan dan hadamakan pesanan Ayahanda Man :)

Wahai Anakku,

Jangan takut gagal. Jangan sesekali takut pada kegagalan. Jangan malu terhadap kesilapan diri sendiri. Dan jangan cepat mengkritik apabila orang lain tidak sempurna.

Kerana itu akan menyebabkan anakanda mengelak situasi di mana anakanda tidak mampu mengawal keputusan dan mempunyai jaminan kejayaan sehinggakan anakanda tidak mengerti makna sebenar kehidupan ini.

Wahai Anakku,

Kegagalan tidaklah menakutkan.

Kegagalan ini sebenarnya adalah baja.

Daripada anakanda terlalu sedar akan kesilapan diri sendiri, mengapa anakanda tidak melihat kesilapan sebagai satu peluang untuk belajar, medan penambahbaikan dan meneruskan usaha?

Daripada anakanda melihat kegagalan sebagai alasan untuk berputus asa, bukankah lebih baik anakanda mengambil kegagalan sebagai tapak untuk membuat lonjakan semula?

Wahai Anakku,

Tiada apa yang perlu ditakutkan dengan kegagalan.

Kegagalan bukan petanda anakanda sudah gagal. Kegagalan sebenarnya bermaksud anakanda maju setapak lagi untuk mendapat jawapan yang betul.

Begitu juga pada kegagalan orang lain. Bukankah lebih baik jika anakanda memandangnya sebagai satu langkah progresif untuk mencapai cita-cita mereka?

Wahai Anakku,

Jangan takut membuat silap.

Mudah petuanya untuk tidak membuat silap. Anakanda jangan buat apa-apa dalam hidup ini, maka anakanda seumur hidup ini anakanda tak akan buat kesilapan.

Tapi ironinya, anakanda, ayahanda tahu ‘tidak membuat kesilapan’ adalah kesilapan terbesar bagi makhluk bernama manusia.

Wahai Anakku,

Semua baikpun ahli perniagaan, sukan, artis dan pemimpin telah menggunakan kegagalan sebagai baja mereka.

Mereka memilih untuk tidak berasa takut pada kegagalan. Sebaliknya mereka menyedari bahawa kegagalan adalah penting untuk mencapai cita-cita mereka.

Yang penting, anakanda belajar dari kesilapan dan tidak mengulanginya. Orang yang sentiasa mengulangi kesilapan yang sama adalah kegagalan yang sebenar.

Ayahandamu.

Senyum.

Pengalaman bersama BN 55 tahun adalah baja terbesar rakyat untuk mencuba Pakatan Rakyat.

Senyum.




sekian :)

Wednesday, April 3, 2013

Pesan ayahanda lagi :)

Bismillah.
Asslamualaikum. ada cerita menarik dikongsikan bersama.
tapi, memandangkan petang ini saya ada test. so saya copy paste jak la ya.
Ini kali nasihat ayahanda lagi! :)


Saya sepatutnya meluangkan lebih banyak masa bersama-Mu,

Saya sepatutnya lebih mementingkan-Mu,

Saya sepatutnya lebih mengenali-Mu,

Di waktu senang, saya sepatutnya tidak melupai-Mu,

Saya tidak patut menjauhkan diri daripada-Mu,

Sewaktu saya masih berpeluang.

Ya Allah, maafkan saya.

Bila masa suntuk baru saya teringat-Mu.

Bila saya terasa susah baru saya teringat-Mu.

Ya Allah, maafkan saya.

Jika saya boleh diberi peluang sekali lagi,

Saya tidak akan ulang 'sepatutnya' lagi,

Saya akan meluangkan lebih banyak masa bersama-Mu,

Saya akan lebih mementingkanmu,

Saya akan lebih mengenalimu,

Di waktu senang, saya akan tidak melupaimu,

Saya tidak akan menjauhkan diri daripadamu,

Apakah saya ada peluang lagi?

Nukilan untuk santapan jiwa.

Senyum


di atas Bukit Bear :)

sekian :)