Learn a lesson.

Bismillah dan Assalamualaikum :)



Bila ada wifi dan tempat yang hanya aku sorang jak ada, nah situ la peluang untuk aku membebel dan post di bellog! (sini: SOAE, Engineering Complex KLIA). Participants lain semua lelaki, so dorang semua gi sembahyang Jumaat sekarang, 1:46pm.

Maka, bersedialah dengan bebelan Cik Sambal.

You know what, I am so fortunate to get into this SL1M programme. (sila google what is SL1M)
before graduating from Uni life, this is my first offer for a (partially/more like intern) job. At first place, aku ok jak dengan elaun money yang "boleh-bolehla" untuk survive for orang single macam aku. Aku fikir, inilah peluang yang aku ada untuk melibatkan diri dalam airport/aviation industry.

Ditempatkan di Jabatan Engineering dalam unit Passenger Boarding Bridge, (PBB). Kalau bapa dengan mama or macik2 tanya apa, aku cakap la terowong2 yang kita guna sebelum masuk kapal terbang. aha! 

ni lah dia Passenger Boarding Bridge.


A bit explanation about my company Malaysia Airport Holding Berhad, (MAHB) yang mana majoriti orang konpius dengan Malaysia Airlines. Aku hari tu, kalau tak datang open interview SL1M MAHB ni memang sampai sekarang aku nda tahu Airport dan Airlines tu beda!

Sooo, MAHB ni syarikat yang manage and control the operation of airport. Di bawah MAHB ni banyak la substitute, seperti MA (Sepang), Eraman, UTW and so on. So airport-airport yang anda pernah jejaki semua tu di bawah seliaan MAHB kecuali Aiport Senai Johor. Malaysia Airlines pulak, syarikat yang menguruskan penerbangan penumpang, take care of the aircraft, cabin crew (peramugari dan gara) pun dari Airlines dan lain-lain selain pengurusan airport. So Malaysia Airlines and other airlines tu our customer la. 

Sebab bila aku post gambar dengan aircraft, I didnt even touch it! ahahha. Sebab my unit is only to take care of the PBB lorh. So what I'm doing sepanjang training is to assist Executive Engineer-Operation to plan and manage KSS PBB KLAS Operator. ouh ya, that PBB was operate by KLAS.

ha ni tugas operator, untuk menggerakkan PBB tu.

Another company pulak. Engineer and technician from MA (Sepang). So this KSS (training program) is conduct weekly.Yang mana dalam KSS ni la operator tu akan diingatkan semula tentang major components dalam PBB, safety dan lain-lain yang berkenaan dalam tugasan harian dorang. So aku setiap minggu kena prepare for the training. Kerja nak prepair tu sehari pun siap sebenarnya. So another work yang aku kena buat more kepada documentation! Itu rahsia. ahahah.

Ni selepas Autonomous inspection. Abg Tech tu offer diri ambilkan gambar :p

I'm going to site for the first time to learn about the PBB itself. 
Belajar dan tengok sendiri all the components. Ada hari tu, aku pegi buat Autonomous Inspection. yang mana inspection ni dibuat oleh Technician yang kerja shift. Inspection visually jak. Another inspection is daily inspection. Ni aku nda sempat buat, sebab technician yang bawa aku tu pening sampai naik ambulance lepas bawak aku pegi site. Rupanya kena tekanan darah tinggi! Not my fault ok.

Aku memang banyak berterima kasih la dengan technician-technician sini sebab banyak mengajar aku technically. Alhamdulillah semua baik2 ok. Sebab majoriti colleagues aku sini semua pangkat bapa aku. Sebab anak2 dorang sebaya aku. So most of them treat me like their daughter and sister.

My real supervisor(lepas ni tulis Bos) is the Manager for our Unit. Kira tinggi pangkatnya dan sibuk kerjanya. So my bos letakkan aku pada seorang PIC, the Executive Engineer la. Yang ni aku panggil Encik S. ok my bebelan is not about them ok. this bebelan is about what I learnt from them.

First what I learnt from my bos. He is my panel from the open interview di Putrajaya. He smiled when he see me again dan aku smile baliklah. Because he chose me! He is one of the reason why I do love and keep my spirit high to do the work. Aku rasa dia nampak the quality in me so he put me under his unit. Alhamdulillah. Be a bos I know semua orang mahu kan. Tapi what you really need to have is a leadership. My bos ni mudah tersenyum orangnya dan humble. Info yang aku dapat dari other staff is our bos start dari bawah! Maksudnya sebelum ni dia technician. After he further his study, then he manage to naik pangkat and become the manager! Semoga bos murah rezeki hendaknya.

Dan normal la kalau kita ada dengar keluhan-keluhan dalam office kan.

Ada yang berkongsi dengan aku, tentang level Engineer dan Technician di Malaysia. He said, golongan technician di Malaysia tidak diiktiraf kerjanya sehingga mereka digolongkan dalam kelas kedua. Padahal mereka ni berpengalaman! Dia cakap macam tu sebab diploma holder tak boleh naik pangkat lagi tinggi daripada degree holder. Aku layankan je la abg tu sharing dengan aku. Konklusi yang aku dapat buat, "abang sambung la belajar ke peringkat ijazah supaya boleh jadi macam bos".

Dan another thing, fresh graduate (yang takda diploma macam aku) kenaaaa sangat keep humble dan keep learning from others. Technician sini semua pandang dan anggap aku ni bakal jadi bos dorang kemudian hari nanti. Padahal I have nothing(experience), thats why I keep following and learning from them. Wei jangan nak bangga sangat la bila ko ada degree tapi takda experience, ha! dannnn jangan la nak down bila ko tak ada experience. This is when real life begin. We enough with study, get scroll and graduated. Now, keep learning and find experience to be a better you in the future!

Aku bebel semua ni untuk peringatan diri sendiri jugak la. ok. kita belajar sama2.

Ha ni lah dia bila start membebel aku memang susah berhenti. Aku bebel kat sini pun dah panjang, would you imagine if you see me? beware!

I think sampai ni would be enough. Sebab dorang dah balik dari sembahyang Jumaat. so my idea dah lari sebab dia malu bila ramai oang.

Mengambil pengajaran itu bukan dari sekolah, matrikulasi, politeknik ataupun universiti sahaja.
Kita boleh mengambil pelajaran jugak dari apa yang kita dengar, lihat dan rasa.
Itulah kenapa kita dikurniakan akal.
Untuk berfikir.

Selamat berfikir dan menyumbang untuk ummah.

:)

Comments

  1. Assalamu'alaikum... Saya nak beritahu novel baru dah berjaya diterbitkan...
    Jika berminat, bolehlah PM saya ya...hihi...

    Tempahan kini dibuka.smile emoticon
    Novel Bersiri : Cinta Itu Bokeh
    Penerbit : Nur Hidayah Ismail
    Penulis : Nur Hidayah Ismail
    Reka bentuk kulit : Nur Hidayah Ismail
    Pencetak & pengedar : Nur Hidayah Ismail
    Terbitan Pertama : Disember 2015
    ISBN : 978-967-13809-0-1
    Halaman : 311

    Berminat beli Novel Bersiri Cinta Itu Bokeh? Jom...
    Sabah/Sarawak : RM30
    Semenanjung : RM35
    "Kenapa harga Semenanjung mahal?"
    "Tengok la penulis orang mana..."
    Buat order anda dengan menghantar mesej;
    FB - https://www.facebook.com/Novelishidayahmym
    WhatsApp - 0198643157

    #penulissabah
    #penulisamatur
    #novelisHidayah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Run For Your LIfe!!!!

Pesan ayah (2)

This Is My Hijab.