Di mana DIA di hatiku?

Bismillah dan assalamualaikum.
semenjak naek tahun 3 ni...post sebulan sekali jak?
sooo boring kann~~
many things to share actually, tapi hati, otak dan jari malas berinteraksi sesama mereka untuk menghasilkan bebelan yang berkesan.
Ini kali ntah kenapa, mengapa dan bagaimana.
Cik sambal mau membebel lah. boleyh? boleyh dok?
Boleeyyyyyylaaaahhh. :D

Kemarin Cik Sambal beli buku olsss~~ buku tu dah keluar lama. dah pernah baca sikit dari kawan jugak. Masa tunggu LRT untuk ke KL Sentral, Cik Sambal tersentap sendiri melihat orang lain membaca sedangkan Cik Sambal, buku pun nda bawa! Apa kono ni Cik Sambal? Lepas tu sewaktu menunggu LRT untuk bergerak dari Ampang ke TBS pun, ada orang sedang membaca. sedang aku? Terkial-kial melihat ke luar gerabak. Haih. Lalu Cik Sambal berazam untuk membeli apa saja yang boleh dibaca sesampai TBS! dan selesai beli tiket dan Cik Sambal bergegas ke MPH TBS! Mencari-cari buku! dannn jumpa! penulis buku tu yang buat Cik Sambal tertarik untuk baca. yah. Ustaz Pahrol Muhammad Juoi. bercerita tentang penulis, Cik Sambal pernah jumpa doh dengan beliau. Di majlis bernikahan anak beliau, Iman Binti Pahrol.


nah gambar sebijik sebagai bukti..hehehe. excited den!

Jadi buku apa Cik Sambal beli? 
Buku DI MANA DIA DIHATIKU?

yup. Persoalan yang wajib ditanya pada hatiku, pada jiwaku dan juga seluruh jasadku.

Dia mana DIA dihatiku?
Di saat orang lain memecut laju dalam medan dakwah.
sedang aku berehat melepas lelah yang entah kelelahan sebab apa.

Di mana DIA dihatiku?
Di saat ramai adik-adik inginkan suluhan tarbiyyah.
tapi aku membiar mereka tanpa arah.

Aduh tega sekali kamu Cik Sambal.

Aku lalu melihat pada diri.
Tudung labuh dan baju longgar yang menutupi.
tidak cukup untuk ku mencapai takwa apatah lagi Redha Ilahi.

Waduh. kesal pada diri.
punya ilmu tapi tidak diamali.

Lalu aku mula bertanya pada diri.
Pada siapa harus ku mengadu?
Bagaimana harus ku hadapi?
Air mata menetes.
Kok bertanya pada siapa harus mengadu?
Sedangkan kita punya Allah Maha Kuasa!
Kita punya Allah Maha Mendengar!
Selalu punya masa untuk kita.
Tapi kita?
Apa punya masa untuk mengadu pada Allah?
Apa punya masa untuk bermanja dengan Allah?
Apa punya masa untuk bertahajjud pada Allah?
Aku jadi lupa diri.
Siapa aku sebenarnya.

berbaloi-baloi beli buku ni.
Harga murah.
Penulis gempak.
daebak bak hang. 
RM 15.00 sahaja :)

Puisi dari Buku Dimana DIA dihatiku?

Silih Ganti Rasa

TUHAN...
dalam letih aku merintih
kelemahan dan kelalaianku
alpa dan dosaku
aku lemah tak berdaya

TUHAN...
dalam suka dan duka
tangis dan tawa
melimpah rahmat dan nikmat-Mu
aku syukur dan akur
lupa aku mengenang-Mu
dalam sibuk dunia yang gawat
KAU lupa kuingat

TUHAN...
ampunilah hatiku yang pilu
tak endah bila menadah
akan kebesaran-Mu
ingatkan daku
agar mengingati-Mu

TUHAN...
Bicara-Mu tanpa suara
Belaian-Mu hanya rasa
KAU terlalu dekat
tanpa suara
namun Cinta-Mu Ketara jua...

Cik Sambal.



Comments

  1. saya pun sudah baca buku tu.. mmg daebak.. ayat dia menyentapkan zue.. daebak..

    ReplyDelete
  2. ye cik sambal.. zue sudah ada buku tu... mmg best.. mmg daebak..

    ReplyDelete
  3. yup zue. mea tgk zue ada buku ni hari tu :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Run For Your LIfe!!!!

Pesan ayah (2)

This Is My Hijab.