Terlupa atau sengaja melupakan.

Bismillah dan Assalamualaikum.

Kaddeng-kaddeng, nda tahulah adakah ini diriku yang sebenar disaat mencoretkan kata di bellog ni.
Sebab post-post lama yang aku baca, macam nda menggambarkan diri aku yang sekarang.
"Ouh aku dulu macam ni, macam tu"....sooob-sooob-soob.

Kembali membebel di bellog Cik Sambal ni buat terfikir balik, apa motif aku mewujudkan bellog ni?
Saja-saja? Menagih simpati? Berkongsi rasa yang sepatutnya rahsia?
Setahu aku, jawapan paling tepatnya, agar bellog aku ini bisa bermanfaat kepada orang lain.
Manfaat tang mana, kena baca la dulu.

Manusia tu mudah lupa kan?
Dan mahkluk pelupa tu CIK SAMBAL la.
yalah. Selalu lupa apa tujuan hidup dekat dunia ni. Selalu lupa dunia ni persinggahan rupanya. Selalu lupa jugak apa tujuan ngaji tinggi-tinggi sampai Uni ni. Well, Cik Sambal since masuk Uni ni macam buat tak endah jak bab ngaji ni. Tak patots kan? Ish apa nak jadi. Dan sebenarnya, Cik Sambal memang pelupa baaaaaaannnnyyaaaaakkk perkara. Sorry.

Tu la penting nya hidup/bersama/berteman dengan orang-orang baik. Dah tahu diri tu compang camping sana sini, kena perlu mejauh Cik Sambal? Sedarlah diri yang pelupa, kita perlukan sahabat/kawan/temen yang bisa menasihati kita dalam ingat lagilah masa lalai kan. Melatah tika ditegur tu perkara biasa kan? Sampai orang cakap baik-baik pun boleh marah? kena re-check IMAN la jawabnya Cik Sambal oiiii.

Lepas tu, semalam I'm going sooooo down because of the masalah HATI.
Lepas tu awal pagi ni kena nasihat Alhamdulillah. Selalu tak mau baca jak apa orang tu nasihat, tapi lepas baca jadi lega. Faktor ilmu dia botingkek-tingkek kot so aku boleh terima? heh.

Bebelan beliau seperti berikut;

"Jika tidak mampu jangan dipaksa..cuma sekadar berpesan..Di bumi mana pun kita berpijak, di bidang apa pun yang ingin kita ceburi..cabaran utamanya bukanlah bidang atau tempat (suasana).. Cabaran utamanya adalah diri sendiri.. Bealajar dalam istana sekalipun, bukanlah jaminan untuk seseorang itu berjaya.. Diri kitalah pencorak kejayaan itu..walau belajar di pondok buruk sekalipun bercahayakan pelita minyak yang dah usang. Pondok @ universiti bukanlah soal utama.. Kenali diri dan potensi diri itu perlu dalam merangka hala tuju dunia wal akhirat..

Bina Jati Diri- Teguhkan/tetapkan pendirian di saluran mana yang bisa kita jadikan medan untuk berbakti pada ummah..dan mengembaralah berteraskan ilmu dan bimbingan guru..bukan ikut suka hati.. Segalanya harus bermula dengan sebuah kata putus.. hidup sememang harus membuat pilihan, buat sedikit tapi konsisten itu lebih baik daripada mengejar banyak perkara tapi sekerat2..

Jika bersungguh, Allah pasti bukakan Jalan..Inshaa Allah. UTeM,,selagi mampu bertahan teruskan..habiskan apa yang telah dimulakan. Hujungnya nanti ada sinar kemanisannya.."

Terima kasih daun keladi atas nasihat tersebut. Memang selalu sentap bak hang kalo beliau cakap. Kunikalkan di hamparan bellog ni supaya bisa ku baca selalu dan orang lain pun baca selalu kalo mauuuu.

Lepas tu pulak, terbaca pesanan ayahanda Man.

Wahai anakku,Di dalam hadis Bukhari pernah menyebut Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebajikan baginya ditimpakan penderitaan ke atasnya.”Ayat ini menerangkan bahawa musibah yang ditimpakan ke atas orang yang beriman akan meningkatkan darjatnya di sisi Allah atau menghapuskan dosanya jika dia menghadapinya dengan redha dan sabar.Oleh itu, wahai anak kesayanganku, kamu hendaklah bersabar ketika menghadapi penderitaan yang menimpa kamu satu hari nanti kerana setiap penderitaan itu akan diberikan ganjaran oleh Allah apabila dihadapi dengan kesabaran.Senyum.


Tapikan, Cik Sambal nda mampu senyum dengan apa yang tertimpa. Astaghfirullah. Siapa la kita kan untuk menidakkan takdir Allah. Cuba untuk bersangka baik. Membuat sesuatu kerana Allah, insyaAllah Allah pun dah sediakan sesuatu yang ohsem daebak untuk kita kan? Tapi mahukah kita? Aiyok.

Tepuk dada tanya iman. Apa sebenarnya keperluan sekarang yang dapat membantu ummah? Bukan untuk diri semata.
Pesanan terakhir, Cik Sambal...Please la berubah diritu untuk orang lain, bukan tunggu orang lain berubah untuk diri kita.

Sekian :(



Comments

Popular posts from this blog

Run For Your LIfe!!!!

Pesan ayah (2)

Cik Sambal Kembali