Mea bersama P/A.

Bismillah. Assalamualaikum.
Alhamdulillah. selesai sudah seminggu hari perkuliahan. dan Alhamdulillah, saya belajar banyak perkara.
dan saya mahu berkongsi kegembiraan dan kesemangatan meneruskan semester baru ini bersama-sama pembaca bellog cik sambal membebel ini :p

Ceritanya bermula bila saya pergi berjumpa P/A (Penasihat akademik), Miss Maisarah ditemani Miss Rabbit.. It has been a year I did not come to ask for her academic consultation.
huh. bodoh sombong! Alhamdulillah, pada sem kali ini Allah buka kan pintu hati saya untuk pergi dengan gagah berani berjumpa Miss Maisarah :)

And one thing that made me like wanna cry...sebak di dada..rasa maccam mau menetes jak air mata bila Miss remind me about something. Something that I already set it in my mind two years ago. But I never remember it until Miss Maisarah said it. Semua ILMU yang kita punya hari ini adalah milik Allah sepenuhnya.
MILIK ALLAH. MILIK ALLAH. MILIK ALLAH.

Miss ada memberi dua potong terjemahan dalam ayat Qursiy yang mana katanya menyentap hati dan sanubari beliau sewaktu di bangku univerisit jugak. dan begitu juga saya. turut tersetapz dengan apa yang disampaikan.


In english. Dua ayat yang ingin saya highlightkan dan kongsikan adalah di baris 7 dan 8 :)

He knows what appears in front of and behind His creatures.
Dia mengetahu apa yang ada di hadapan dan di belakang penciptaan-Nya.

My Miss said, Allah know what you have done last semester. Allah know what you have done on your past.
And Allah also know what will happen in the future and hereafter of course. Syeikh Nuruddin has said that, our rezeki has been decided and also the path of our life before we are alive. Did my English confusing you? raise your hand, comment. haha.

kan. Allah mengetahui apa yang ada di depan dan di belakang kita. jika kita rasa kita dah buat sehabis baik dalam sesuatu perkara, tapi keputusan/alhasil daripada usaha kita tu tak setimpal dengan usaha kita, mulalah ada yang mengeluh. menyalahkan takdir. mula menuding jari ketidak berjayaan dirinya pada orang lain. kerana

dalam ayat di atas tu, Allah mahu kita BERUSAHA. BERUSAHA sebahis baik. bukan hasil yang Allah tengok melainkan usaha yang bersungguh-sungguh dan ikhlas hanya keranya-Nya.
DUIT. Doa Usaha Ikhtiar dan Tawakkal.

Bagaimana untuk kita doa? doa pada waktu bila? mari saya highlightkan ayat kedua di baris 8 pulak.

Nor can they encompass any knowledge of Him except what He wills.
dan mereka tidak mengetahui sesuatu pun tentang ilmu-Nya melainkan apa yang Dia kehendaki.

meaning, ilmu dan kefahaman yang kita ada pada hari ini adalah di atas keizinan Allah. tanpa izin-Nya kita tidak kan sampai boleh membaca bellog cik sambal membebel ini. Alhamdulillah :) bilamana ada subjek atau apa-apa dalam pelajaran kita tidak faham dan amat sukar untuk kita faham, tadahkan tangan merendah diri. berdoalah kepada Pemilik Ilmu untuk mengurniakan kefahaman kepada kita. InsyaAllah doa orang yang bersungguh-sungguh akan d makbulkan doanya insyaAllah :D

ouh~~I'm getting really sleepy.

The new semester baru bermula. masih sempat untuk kita merancang. What will I do this sem? What I want to achieve this semester? do you have your own table or list of azam or harapan?
NO? u better make it one. It seriously help us to keep consistent on our goal.

nothing is easy.
masuk syurga pun susah, 
nikan lagi berkelana di dunia fana.


sekian :)







Comments

Popular posts from this blog

Run For Your LIfe!!!!

Pesan ayah (2)

This Is My Hijab.