Qudrat pinjaman

Bismillah. Assalamualaikum.
Alhamdulillah sudah memasuki minggu kedua sesi pengkuliahan di UTeM.
dan aku dapat merasakan ke-excitedan dalam bilik kuliah semacam mengurang.
setelah diselidiki. ianya disebabkan kepenatan dalam mengerjakan kehidupan seharian lainnya.
memang. aku sudah merancang molek doh apa mau buat. tapi perancangan Allah yang terbaik kan.
so what to do Is just live alively.
Allah tidak membebani kita dengan sesuatu yang kita tidak mampu. Meski setiap kali ditimpa ujian pasti ada sahaja yang berkata, AKU TIDAK MAMPU.

hehe. aku juga pernah. tapi bila think back. apa yang kita tahu? kita tahu kemampuan kita sampai mana?
mau dijadikan cerita, tidak tahu sejauh mana kesahihannya.

Seorang nenek tua melalui jalan yang agak terpencil dan disitu terdapat beberapa ekor anjing yang sihat-sihat belaka. Sang nenek ketakutan dan kemudian lari bila anjing-anjing tadi menyalak ke arahnya. kesian sang nenek. dah la jalan terbongkok-bongkok, berkaki tiga lagi. tapi dalam keadaan darurat macam nhe apa yang boleh sang nenek buat? sang nenek dengan segala kudrat yang tinggal membuat langkah seribu, berlari mengalahkan Cheetah dan akhirnya bebas dan terlepas dari kejaran anjin-anjing tadi.

See? kadang kita merasa kita tidak mampu dengan berbanyak memikirkakn what will happen. padahal, kemungkinan-kemungkinan yang kita hadapi tak berlaku lagi pun. tapi fah fikir labih-labih. ini negatif!
kit anhe manusia kadang-kadang perlukan sedikit tekanan/push suapaya kita boleh berbuat.

mau dikaitkan dalam pelajaran, kenapa ramai yang suka last minit punya kerja? melalui pengalaman yang sikit dan perkongsian dari kawan-kawan, bila membuat ssuatu last minit atau ad-hoc ia akan generate our thingking to make it happen. ada pro dan kontranya melakukan sesuatu last minute. TAPI last minute case tidak digalakkan. mungkin pepatah, agak-agak boleh kaitkan ka dengan pepatah, "KEBATILAN TERSUSUN BOLEH MENGALAHKAN KEBENARAN YANG TIDAK TERUSUN".

kan. bila kita buat kerja last minute, selalunya kita akan gopoh. no plan. so it's better to make a awal ulang kaji. jangan last minute! nasihat untuk diri sendiri nhe.

what I done last week?
wow It's such amazing things. dapat sambut besday dengan kawan-kawan kelas, kerja part time masak, dapat pigi kuliah Syeikh Nuruddin di Baitul Qurro, latihan bercakap dengan kawan-kawan kuat bercakap dan ada lagi. hehe.

dan ada yang aku dah buat, aku tak sangka boleh buat. ini serius.
tapi kena beringat. Qudrat kita atas izin-Nya. harus bersyukur.
Lahaw laa wa laa quwwata illa billah.
bila kadang rasa qudrat semakin merundum jatuh, berdoalah pada Allah, supaya diberikan kekuatan dalam menjalani kehidupan.

mau cakap aku masih punya qudrat atau x? insyaAllah masih dong. hidup hanya sekali dan akan kutinggalkan kenangan indah untuk generasi nanti. :)

kan. bila dah berbuat dengan qudrat yang ada. berdoa dan tawakkal pada Allah la :)

sekian :)




Comments

Popular posts from this blog

Run For Your LIfe!!!!

Pesan ayah (2)

Cik Sambal Kembali